CHATAŘSTVÍ / SUMMERHOUSES
VERONIKA ZAPLETALOVÁ

Studia

1997–2001

Institut tvůrčí fotografie ITF Slezské univerzity v Opavě

1991–1997

VŠUP v Praze: Ateliér veškerého sochařství, prof. Kurt Gebauer

VŠUP v Praze: Ateliér konceptuální a intermediální tvorby

1990–1992

 

FFUK v Praze, obor dějiny umění

Stáže

1994–1995

1993–1994

1993

E.N.S.A.D. L‘Ecole Nationale Des Artes Décoratifs, Paris, malba

AVU v Praze, krajinomalba, prof. František Hodonský

Academie Beldeende Kunsten, Maastricht, Holandsko, malba, socha

 

Ceny

2002

UNESCO – Aschberg program, Artist in Residence, Jordánsko

1996

Nová jména, Pražský dům fotografie PHP

 

Po Střední odborné škole výtvarné v Praze jsem dva roky strávila na dějinách umění
na FF UK v Praze, kde mne nejvíce zajímala lidová architektura. Poté jsem studovala VŠUP Praha v Ateliéru intermediálních technik Adély Matasové. V této době jsem se zúčastnila několika stáží - na Ecole Nationale des Arts Décoratifs v Paříži, Academie Beldeende Kunsten v Maastrichtu v Holandsku a na AVU v Praze u Františka Hodonského. Zkoumala jsem krajinomalbu, prostorové práce, různá výtvarná řemesla a materiály (mozaiku, grafické techniky, keramiku, sochařské techniky, kovářství, svařování, fotografii, textil, kresbu) a školu jsem zakončila u Kurta Gebauera v Ateliéru sochařství na VŠUP diplomovou prací Krajinky. Poté jsem několik let navštěvovala Institut tvůrčí fotografie Slezské univerzity v Opavě.

Zajímala mne vždy krajina, stále více krajina obývaná a její soužití s člověkem. Nejprve jsem vše malovala, pak sochala a průběžně fotila a vlastně sochala s fotoaparátem. Poslední dobou má práce získává filmovou podobu.

Jeden z nejstarších mých souborů nazvaný Krajinky obsahuje 30 soch krajin z různých, většinou měkkých materiálů, které vycházejí z fotografií a mírně se pohybují, „dýchají", či jim „pulsuje tep". Během studia na ITF v Opavě jsem se ocitla na Moravě, kde jsem několik let vytvářela různou havěť z dubu v Pivečkově lesoparku ve Slavičíně. K tomuto projektu jsem později vydala katalog. Když byl park náhle téměř zničen, měla jsem potřebu uchopit krajinu komplexněji, zachycovat sochy již existující a upozorňovat na ně. Tak mimo jiné vznikl i fotografický soubor Rourouni. Tato potrubí za socialismu „vyhřezlá" v Baťově funkcionalistické továrně ve Zlíně jsem původně chtěla na místě natřít na růžovo a upozornit na ně jako na sochy již stojící, ale nakonec byl výsledkem soubor černobílých fotografií s růžově dobarvenými rourami a k nim doprovodný katalog ve formě dětského leporela, určený ovšem pro dospělé.

Následně vznikl zde uváděný, kamerou sochaný soubor Chatařství (s malým katalogem z roku 2002 a následně roku 2007 vydanou knihou), zachycující chaty jako sochy, jako zhmotnělé lidské sny o štěstí.

Dalšími projekty byly dlouhými časy exponované fotografie organicky se vrstvících staveb - tento projekt nazvaný Architektura Jordánska a Sýrie podpořilo UNESCO - kniha ilustrací Kočičí zaklínání - Irské balady a pověsti (nakladatelství Argo), jež zpracovává perokresbou pohledy na krajinu i interiéry a využívá chyb a záběrů fotografického laika, poté fotograficky zpracovaný projekt Místa - Bukurešt zachycující urbanistické vztahy mezi budovami a vliv působení jednotlivých míst a projekt Auta - Vozítka, který se vrací k otázce nejen českého fenoménu funkčních rukodělných domácích vozítek.

Žiji v Praze. Od roku 1991 vystavuji, většinou v zahraničí. Jsem na volné noze a živím se nejčastěji komerční kresbou, grafikou, corporate designem, navrhováním interiérů, výstav, nástěnnou malbou, výjimečně fotografií a její výukou a dalším.